David Taylor Horsfall

hart

Een persoon heeft David Taylor Horsfall in het hart gesloten.

In het gastenboek kunt u uw persoonlijke boodschap opnemen.

David Taylor Horsfall
Voornaam
Achternaam Horsfall
Beroep Boordwerktuigkundige
Geboortedatum 16 april 1920
Geboorteplaats Bramley, Yorkshire
Overlijdensplaats Castricum strand paal 48
Overlijdensdatum maandag 17 mei 1943
Begraafplaats Bergen Algemene begraafplaats

 

 

 

Foto van de website  www.findagrave.com

 

 

 

Tentoonstelling over deze "Dambuster" die boven de duinen van Castricum werd neergeschoten in het Huis van Hilde Westerplein 6 1901 NA Castricum van 2 juli 2020 tot en met 3 januari 2021.
Zie het artikel in het Noord-Hollands Dagblad van 16 juni 2020.

 

 

17 mei 1943    02:58 uur       Lancaster III ED887      617sqn      Strand van Castricum bij paal 48.

Voor meer info zie:   www.verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl

 

De bemanning bestond uit:

Piloot Squadron Leader                  Henry Melvin Young

Navigator Flight Sergeant               Charles Walpole Roberts

Bommenrichter Flying Officer          Vincent Sanford MacCausland

Boordwerktuigkundige Sergeant     David Taylor Horsfall

Marconist Sergeant Lawrence        William Nichols

Neusschutter Sergeant                   Gordon Arthur Yeo

Staartschutter Sergeant                  Wilfred Ibbotson

 

De bemanning is omgekomen toen de Lancaster III ED887 van het 617squadron op 17 mei 1943 om 02:58uur neerstortte op het strand van Castricum bij paal 48. De lancaster keerde terug van Operatie Chastise waarbij de Möhnedam met een speciale bom werd beschadigd. 

Hoewel de missie een succes was, waren de verliezen zwaar. Slechts 11 van de 19 Lancasters keerden terug; 53 bemanningsleden (van de 133) kwamen om. Gibson behoorde bij de teruggekeerden, en werd vanwege zijn moed en uitmuntende leiderschap beloond met het Victoria Cross, de hoogste Britse onderscheiding. Na Operatie Chastise stond het 617e squadron bekend als de Dam Busters.

Door het bombardement viel de (drink)waterproductie in het Ruhrgebied van 1.000.000 m3 per dag terug tot 260.000, maar een maand later was de productie reeds terug op het oude peil dankzij een noodplan en voorzieningen (opgesteld in 1942) waarbij water uit de Rijn gebruikt kon worden. Ook de stroomvoorziening werd vrij snel hersteld, waardoor de gevolgen voor de Duitse oorlogsindustrie al met al vrij gering waren.

De Duitsers wisten veel sneller dan verwacht de stuwdammen weer op te bouwen, waardoor de Duitse oorlogsindustrie al na een paar maanden weer op volle toeren draaide. De schade aan gebouwen en infrastructuur in het Möhne- en Ruhrdal was aanzienlijk en de morele klap voor de Duitsers groot. Voor het Britse moreel, dat na drie jaar oorlog aardig in elkaar gezakt was vanwege de uitzichtloosheid van de oorlog, was het een enorme opsteker. De resultaten van het bombardement bewezen aan geallieerde kant vooral voor de propaganda grote diensten.

Door de twaalf meter hoge vloedgolf vielen in het Möhnedal tussen 1300 en 1600 slachtoffers. Meer dan de helft (minstens 1026) van hen waren geallieerde krijgsgevangenen en dwangarbeiders. In het Ruhrdal tussen Neheim en Niederense werd bijv. een kamp met Oekraïense dwangarbeidsters weggevaagd en vielen zeker 526 slachtoffers. Door de verwoesting van de Ederdam vielen 47 tot 68 slachtoffers. Bron van het bovenstaande:  Wikipedia

 

 

Simulatiefilm op You Tube zie "Dam Busters"

Zie ook de website www.dambusterblog.com

Zie ook de website over Operation "Chastise" The Dam's Raid 16/17 th, May 1943

Zie ook de website het  Aircraft memorial van het 617sqn

Zie ook  www.findagrave.com

Zie ook Commenweath War Graves Commission CWGC.org

Terug naar Geallieerden, Vliegeniers.

 

Genealogische gegevens.

Son of Robinson and Emma Horsfall, of Hove, Sussex. His brother Alan Albert Horsfall also died on service.